donderdag 5 december 2013

DIY: Statement ketting maken

Statement kettingen vind je tegenwoordig in heel veel winkels. Het is vaak een echte eyecatcher binnen je outfit. Hij mag dus lekker opvallen, want het heet niet voor niets een statement ketting!
Een poosje terug maakte ik mijn eigen statement ketting. Ik koos hierbij om zwart en zilver te combineren. Zilver past toch net iets meer bij mij en mijn outfits dan goud. Maar in principe kun je zelf natuurlijk de kleuren etc. bepalen. Klik voor meer foto's plus de uitleg even verder.






Wat heb je nodig

1. Vilt
2. 2 Linten
3. Knopen
4. Naald
5. Garen
6. Schaar

Stap 1: Leg de knopen op het vilt. Tijdens het neerleggen kun je alvast de vorm een beetje bepalen. Heb je een leuk patroon? Haal de knopen er één voor één af en leg ze in dezelfde vorm voor je neer.
Zo heb je een beeld van waar je welke knoop gaat naaien.

Stap 2: Naai nu met behulp van naald en draad de knopen op het vilt. Zorg dat ze goed vastzitten, je wilt natuurlijk geen knopen verliezen wanneer je de ketting draagt.

Stap 3: Pak nu de schaar en knip om de knopen heen. Je kunt dicht naast de knopen knippen of juist veel ruimte overlaten, doe wat je mooi vind.

Stap 4: Bepaal hoelang je het lint wil hebben. Misschien wil je hem kort of juist erg lang. Naai vervolgens aan de linkerkant een stuk lint. Doe dit met het tweede lint ook bij de rechterkant.

Stap 5: Als je het vilt omdraait, zie je natuurlijk allemaal draadjes en knoopjes zitten. Knip de draadjes in hoeverre dat mogelijk is eraf.

Stap 6: Leg nu het stuk vilt op een nieuw stuk vilt en knip om het stuk vilt heen. Zo krijg je dezelfde vorm nog een keer. Deze vorm komt op de achterkant van je meesterwerk te zitten. Je kan hem met kleine steekjes vastnaaien. In het geval je een hele lichte kleur hebt gekozen (bijvoorbeeld wit) zie je ondanks je wit garen gebruikt vaak de steken zitten. In dat geval zou ik de vorm met alleslijm lijmen.

En dan is je statement ketting alweer klaar!






14 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Een simpele DIY met groots resultaat! Leuk om te zien hoe je je knopen gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke DIY! Het resultaat mag er zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk gedaan! De eerste paar knopen heb je al goed gebruikt! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk idee! Erg leuk resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw het ziet er erg mooi uit! Heb vaker dit soort DIY's gezien met knopen op stof maar de meeste vond ik wel leuk maar zou ik zelf nooit dragen. Deze van jou vind ik dan weer wel erg mooi, de combinatie van zwart en zilver maakt het wat chicer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een mooie statement ketting zo! Super leuk, want niemand heeft dezelfde ketting!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Ik vind het ook leuk dat ie uniek is;) Dat maakt zo'n soort DIY extra leuk

      Verwijderen