zondag 1 december 2013

DIY: maak je eigen kaarslamp!

Als je 's avonds buiten loopt en je kijkt door de ramen bij mensen naar binnen lijkt het bij iedereen altijd erg gezellig! Schemerlampen branden weer volop en ook kaarsjes worden weer veel gebrand. Het leek me leuk om zelf een lamp te maken, je eigen originele lamp. Het is eigenlijk een combinatie tussen een kaarshouder en een lamp. Je kunt de lamp bij wijze van "aan" doen door het kaarsje in het glas aan te steken.





Het roze lampenkapje kostte 50 cent en kwam van een rommelmarkt. Het glas dat ik hiervoor gebruikte kostte ook 50 cent en kwam uit een kringloop. Voor 1 euro een eigen lampje, leuk toch? Eigenlijk had ik al een wit lampenkapje gekocht voor 1 euro, maar ik vond het zonde om deze te versieren. Dit lampenkapje heeft geen versiersels nodig vind ik:

Overdag

s' Avonds met kaarsje aan

Wat heb je nodig?

1. glas (zie de foto hieronder voor het glas dat ik gebruikte)
2. lampenkapje (zie foto hieronder of hierboven)
3. waxinelichtje
4. aansteker of lucifer
5. tang
6. eventueel alleslijm
7. eventueel schaar
8. eventueel versiersels voor het lampenkapje.



Stap 1: Zoek een lampenkapje en een glas. Kijk of het lampenkapje mooi op het glas past. Knip daarna met een tang de ijzeren constructie van het lampenkapje eraf. (Op de foto wit) Zorg ervoor dat er aan de zijkanten wel een deel van de ijzeren constructie blijft zitten, zodat het lampenkapje op het glas kan hangen. Het lampenkapje valt dus om het glas heen. Zo kan het waxinelichtje nooit in contact komen met de stof.

Stap 2: Als je wilt kun je nu het lampenkapje versieren.

Stap 3: Steek het waxinelichtje aan en leg deze op de bodem van het glas. Zet nu voorzichtig het lampenkapje op het glas. Zorg dat het lampenkapje om het glas heen valt. Op die manier zie je alleen de steel en het voetje van het glas.

Voor een prikkie heb jij nu een originele kaarslamp!

10 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk idee! Het ziet er echt heel cute uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk Lisa! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuke lampjes! Ik wilde dit zelf ook al doen, maar vroeg me af of het glas door het waxinelichtje niet zou springen. Heb jij hier geen problemen mee gehad?

    ♥ Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Saskia, Nee hoor, want de glazen die ik gebruikte zijn ook bedoeld om een waxinelichtje in te branden. Liefs

      Verwijderen
  4. Wat een leuk idee. Ik heb al wel zelf eens een lampenkap verandert, maar dit is echt een super leuk idee! Ik houd van kaarsjes, dus dit komt op mijn DIY lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat het op je DIY lijstje komt, het is zeker een aanrader.

      Verwijderen